"Złe wieści z Salzenmund" to samodzielna, zamknięta przygoda dla 2 do 5 graczy oraz Mistrza Gry, który potrafi improwizować kiedy trzeba. Pora roku ani jakieś specjalne osadzenie wydarzeń w historii Starego Świata nie mają większego znaczenia. Scenariusz rozgrywa się w Nordlandzie (to też można zmienić) i jest utrzymany w klasycznej konwencji przygody drogi. Powinno się go udać rozegrać na jednej długiej sesji (maksymalnie dwóch). W zależności od liczebności drużyny, Bohaterowie powinni mieć skompletowaną pierwszą profesję (drużyna 4-5 osobowa) lub skończoną drugą (2-3 osobowa). Same profesje nie mają większego znaczenia. Dobrze by było, żeby choć jedna postać w drużynie potrafiła czytać i pisać.
Konspekt
Akcja toczy się w Nordlandzie okrytym żałobą z powodu śmierci elektora. Podróżując traktem, drużyna znajduje rannego gołębia pocztowego z dziwną wiadomością, sugerującą, że napisał ją morderca elektora. Gościniec prowadzi Bohaterów do zajazdu na rozstajach, w którym na zapłatę ma czekać zabójca. Został on tam pojmany i jest przesłuchiwany przez ludzi elektora, czekających na pracodawców mordercy. Bohaterowie zostaną za nich omyłkowo wzięci i sprowokowani do walki. To czy uda im się zbiec z zajazdu, skonfrontować z najemnym zabójcą i zdobyć za niego nagrodę, zależy już od graczy.
Komentarz
Scenariusz do pewnego momentu jest liniowy i koncentruje się na odgrywaniu postaci, ale później decyzje i działania Bohaterów mogą popchnąć przygodę w trudnym do przewidzenia kierunku, zaś akcja nabierze galopującego tempa. Scenariusz to zbiór elementów, którymi można żonglować i ułożyć to, co najlepiej się sprawdzi w danej chwili, elastycznie reagując na zachowania graczy. MG powinien przynajmniej dwukrotnie przeczytać cały tekst i dokładnie zapoznać się z mapką (Pomoc nr 1). Zaznaczono na niej najważniejsze lokacje przygody, które mają swoje odnośniki w scenariuszu. Wypowiedzi Bohaterów niezależnych pisane są kursywą.
Scenariusz do pobrania w formacie pdf - Złe wieści z Salzenmund