» Baza RPG » RPG wydane w Polsce » Rycerze Graala

Rycerze Graala

Na honor! Na chwałę Bretonii!
Oto przed Tobą ojczyzna nieskalanych rycerzy i pięknych szlachcianek, kraina ochraniana potęgą i majestatem Pani Jeziora. Jej oddanymi obrońcami są rycerze Graala, najmężniejsi wojownicy Starego Świata. Jej wierne służki to Panny i Wieszczki, a także najpotężniejsza z nich – Czarodziejka. Na dworach i turniejach, w bitwach i wyprawach, błędni rycerze dowodzą swej odwagi i wierności zasadom kodeksu honorowego. Lecz pod złudną maską rycerskości i sprawiedliwości kryje się ponura prawda o Bretonii, o jej mrocznych tajemnicach i codziennych problemach, o wyzyskiwanych chłopach, bezwzględnych i surowych prawach oraz podłych zbrodniach magnatów. Rycerze Graala to książka, która zabierze cię w podróż po tym wspaniałym i niebezpiecznym kraju. Wewnątrz niej znajdziesz:
  • Obszerny opis krainy i jej mieszkańców.
  • Dzieje Bretonii od najdawniejszych czasów sprzed założenia królestwa, włącznie z historią wielkich bitew, które ukształtowały jego lud.
  • Szczegółowy opis stosunków społecznych, roli szlachty i zależności feudalnych.
  • Zawiły i często zbyt nadużywany system prawny, w którym pochodzenie i status społeczny są ważniejsze niż rzeczywiste przewiny.
  • Dokładne informacje o wyznawanej w Bretonii religii, ze szczególnym uwzględnieniem kultu Pani Jeziora.
  • Zasady kodeksu rycerskiego oraz wskazówki odnośnie rozegrania poszukiwań Świętego Kielicha.
  • Szczegółowy opis każdego z księstw, włącznie z regionalnymi przysłowiami, osobistościami i najważniejszymi miejscami na danym obszarze. Do tego pomysły na przygody, rozpisani BN-i oraz nowe potwory, takie jak smoczy wąż lub dziki z Artois.
  • 14 nowych profesji, między innymi rycerza Próby oraz pielgrzyma bitewnego.
  • A na zakończenie „Objawy zła” – przygoda pozwalająca przeżyć niezapomniane chwile nie tylko początkującym Bohaterom, ale także doświadczonym awanturnikom.
Bretonia to kraina odmienna od Imperium, lecz również potrafi być ekscytująca i ciekawa do zwiedzania. Dzięki tej książce będziesz mógł się przekonać, jak bardzo ta baśniowa kraina z opowieści minstreli potrafi być mroczna i przerażająca. W imię Króla i Pani Jeziora!
-----------------------------
Rycerze Graala to dodatek, który zabiera nas w podróż po ojczyźnie Bretończyków. Dzięki temu możemy poznać i zrozumieć pełen sprzeczności kraj będący jednym z najważniejszych sąsiadów Imperium. Dla miłośników Warhammera jest to doskonała okazja do zwiększenia swojej wiedzy o Starym Świecie, a także swoista kopalnia pomysłów na nietuzinkowych bohaterów i nowe przygody. Dodatek składa się z dziewięciu rozdziałów, z których każdy opisuje inny aspekt Bretonii i życia jej mieszkańców. Zerknijmy po kolei w ich głąb, aby sprawdzić, czego możemy się spodziewać po Rycerzach Graala. Opis ten przybliży najważniejsze informacje, jakie można odnaleźć w dodatku. Należy jednak pamiętać, że nie wszystko jesteśmy w stanie tu zaprezentować. Rozdział I: Kraina i jej mieszkańcy. Ojczyzna Graala została tu opisana całościowo. Informacje geograficzne dotyczą gór, nizin, wybrzeży i wód morskich. A także puszcz porastających krainę czy przepływających przez nią rzek, klimatu, a nawet upraw dominujących w Bretonii. Następnie poznajemy kraj poprzez pryzmat jego mieszkańców. Czytelnik odnajdzie tu bardzo obszerne opracowanie najważniejszych informacji dotyczących ludności. Oczywiście, są one uogólnione, dotyczące całego narodu, dzięki czemu pokazują nam rys charakteru i życiowych wartości przeciętnego Bretończyka. Dowiemy się między innymi, że społeczeństwo oparte jest na rasie ludzkiej, a nieludzie stanowią rzadkość i co tak naprawdę oznacza bretońskie "żyć chwilą". Dalej przechodzimy do zagadnień związanych z językiem bretońskim, co pozwala nam lepiej zrozumieć kulturę kraju. Stąd tylko krok do struktury społeczeństwa, czyli kwintesencji tego rozdziału. Bretonia funkcjonuje w ustroju feudalnym, a najbardziej jaskrawy podział, zgodnie z uświęconą tradycją, oddziela warstwę chłopstwa i szlachetnie urodzonych panów. To, co znajduje się miedzy tymi dwoma światami można swobodnie określić mianem przepaści – zarówno kulturowej, prawnej, jak i finansowej. Najprościej rzecz ujmując - w oczach szlachty chłopstwo zostało stworzone, aby służyć swym panom. Kolejny wyraźnie charakterystyczny dla tego kraju podział ujawnia się w zakresie praw kobiet i mężczyzn oraz wyznaczonych im ról społecznych. Na koniec rozdziału poznajemy dorobek materialny ludności Bretonii, w tym głównie informacje dotyczące trunków, kuchni, odzieży i architektury kraju.
Rozdział II: Historia Bretonii. Opisuje dzieje krainy od czasów starożytnych plemion aż do czasów obecnych. Szczególny nacisk położony został na wczesny okres istnienia, zwłaszcza na wielkie kampanie militarne prowadzone przez Gillesa Zjednoczyciela, legendarnego władcę Bretonii. W tym pełen opis Dwunastu Wielkich Bitew, toczonych przez ponad dwa lata przez samego Gilllesa. Odnajdziemy tu również wiele informacji o kolejnych władcach Bretonii, przyczynach upadku księstwa Mousillon, oraz o historii kultu Pani Jeziora i jej rycerstwa.
Rozdział III: Polityka. To głównie zasady sprawowania władzy w Bretonii, ze szczególnym uwzględnieniem systemu feudalnego, gildii kupieckich oraz nieformalnej władzy wójtów w wioskach podległych rodom szlacheckim. Jest to obszerny ustęp przynoszący czytelnikowi dużo informacji przydatnych w lepszym poznaniu charakteru kraju. Na początku wyjaśnione zostały zagadnienia związane ze stanem szlacheckim: od obowiązujących w Bretonii tytułów, należnych zarówno z racji urodzenia jak i nadanej funkcji, przez zasady dotyczące dziedziczenia i kwestii małżeństw, aż do znaczenia rodziny szlacheckiej. Dalej poznamy lepiej zasady funkcjonowania dworów, w tym najważniejszego z nich, Dworu Królewskiego. Przy okazji rozważań o królu pojawia się wątek związany z armią bretońską i kwestią wojen domowych. Bretońska polityka dotyczy także kupiectwa. Choć w oczach prawa kupcy to także stan chłopski, to zdążyli oni zadbać o zdecydowanie lepszą pozycję i przywileje (zwłaszcza wielkie rody kupieckie). Następnie poznamy sytuację chłopów, ich samorządów i zależności od panów. Rozdział trzeci zamyka kwestia polityki zagranicznej i kontaktów z państwami ościennymi, takimi jak Estalia, Tilea, Imperium, Jałowa Kraina czy Księstwa Graniczne.
Rozdział IV: Sprawiedliwość i prawo. Opisuje zasady działania sądów oraz przestrzegania prawa, które odmiennie traktuje szlachetnie urodzonych i plebs. Tych pierwszych obowiązuje kodeks rycerski, zaś prawa ziemskie regulują sytuację chłopstwa. Do tego w Bretonii obowiązują prawa zwyczajowe i lokalne. Wszystkie omówione są dokładnie, poparte przykładami sądowych wyroków. Ten rozdział zawiera też sporo informacji na temat banitów oraz charakterystycznych dla kraju band Zakapturzonych.
Rozdział V: Religia i obyczaje. Przede wszystkim opisuje najważniejszą religię Bretonii – kult Pani z Jeziora – choć scharakteryzowano także rolę pozostałych bóstw Starego Świata w wierzeniach tutejszej społeczności, a także opisano najważniejsze święta i obyczaje ludowe. Informacje te uzupełniają wizję Bretonii, podkreślając jej specyficzność i tajemniczy urok.
Rozdział VI: Rycerstwo. Opisuje zasady kodeksu honorowego, jakim kierują się bretońscy rycerze w służbie Pani z Jeziora. Za wierność Cnotom Rycerskim bogini nagradza błogosławieństwami, a tych, którzy okazują męstwo i honor, otacza swą opieką. Stąd kilkustronicowy opis wszystkich cnót i błogosławieństw, jakie mogą wybrać bohaterowie. Znajdziemy tu również informacje na temat dziedzictwa kultury rycerskiej, przebiegu kariery rycerza, tradycji poszukiwań Graala, czy takich przyziemnych spraw jak wierzchowce i posiadłości ziemskie.
Rozdział VII: Księstwa Bretonii. Jest to najobszerniejsza część dodatku, opisująca szczegółowo każde z 14 księstw: Akwitanię, Artois, Bastonne, Bordeleaux, Brionne, Carcassonne, Couronne, Gisoreux, Lyonesse, Montfort, Mousillon, Parravon i Quenelles. Opis każdego księstwa składa się z przedstawienia regionu, cech charakterystycznych zamieszkującej go społeczności, miejsc godnych uwagi lub odwiedzenia, oraz aktualnej sytuacji politycznej. Odnajdziemy tu sylwetki przykładowych mieszkańców, ulubione lokalne powiedzenia. Każdy z podrozdziałów zawiera pomysły na przygody, także takie, które mogą skłonić nawet doświadczonych awanturników, by poszukali dla siebie spokojniejszego miejsca.
Rozdział VIII: Bohaterowie i profesje. Przedstawia pomysły na stworzenie Bohatera Gracza (BG) pochodzącego z Bretonii. Oprócz nowych cech rasowych dla Bretończyków, zamieszczono tu także modyfikacje cech w zależności od tego, z którego księstwa pochodzi Bohater. Na końcu opisano kilka nowych profesji typowych dla Bretonii: od półdzikiego pasterza z Carcassonne, przez otoczonego tajemnicą Zakapturzonego, do szlachetnie urodzonego rycerza Graala.
Rozdział IX: Objawy zła to zręcznie skonstruowany scenariusz, który nadaje się zarówno dla początkujących Bohaterów z Bretonii, jak też dla doświadczonych awanturników z obcych krain. Dobre rozwiązanie dla Mistrzów Gry, którzy nie wiedzą jak rozpocząć prowadzenie swoich sesji w bretońskim plenerze. Wszystkie przykładowe strony możecie pobrać tutaj (4,5 MB).
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.