Game Master's Toolkit
Game Master's Toolkit jest pierwszym suplementem do trzeciej odsłony WFRP, jaki trafił w moje ręce. Po doświadczeniach z poprzednią edycją systemu, gdzie jego odpowiednik był kalką z wcześniejszych dokonań Games Workshop, spodziewałem się, że będzie to jeden z najmniej przydatnych tytułów do trzeciej edycji Warhammera. Jednocześnie jednak bardzo chciałem się mylić.
Rzut okiem
Pudełko jest duże, ale niesolidne, wykonane z miękkiej tektury. To spory minus, gdyż zawartość często będzie z niego wyjmowana. O ile część rzeczy można upchnąć w pudle z podstawką, to z pewnością nie wejdzie tam wszystko (np. zasłonka MG). Opakowanie jest wypchane po brzegi, ale większość miejsca w środku zajmuje tekturowa wytłoczka, co może sprawić mały zawód.
Grafiki, jak to w trzeciej edycji, są świetne. Mniej wśród nich takich, które pojawiały się w poprzedniej odsłonie systemu (jak było to w zestawie podstawowym), za to znalazło się tam więcej tych, które wykorzystano w innych produktach FFG (np. Invasion). Niemniej pod względem graficznym nie mam temu suplementowi nic do zarzucenia.
Zasłona milczenia
W przeciwieństwie do pudełka, w które zapakowany jest dodatek, zasłonka Mistrza Gry jest wręcz pancerna, a jej ciężar stanowi pewnie połowę wagi całego zestawu. Od strony graczy można na niej podziwiać ilustracje znane ze świata Warhammera, przedstawiające istoty, z którymi z pewnością BG nie chcieliby obcować, ale też takie, z którymi spotkanie ich nie minie. Grafiki bardzo przypadły mi go gustu, są wręcz znakomite, mocno działają na wyobraźnię.
Jednak ważniejsze jest to, co znajduje się po drugiej stronie zasłonki. Rozpoczynając od lewej:
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
- Gdzie co się mieści, mały spis treści - początkowo uznałem, że to zbędny, zajmujący sporo miejsca detal. Jednak dla Mistrzów Gry, którzy zaczynają przygodę z WFRP 3 ed. może to być znakomita pomoc, pozwalająca skrócić długość przestojów, gdy prowadzący nie pamięta jeszcze wszystkich zasad, a co gorsza nie potrafi sobie przypomnieć gdzie może je znaleźć.
- Aktualny kurs korony, pewnie nieco zaniżony – pomocny, ale nie niezbędny, na szczęście nie zajmuje dużo miejsca.
- Odległości od dwóch gości - spis abstrakcyjnych odległości występujących w tej edycji WFRP. Byłby bardziej przydatny, gdyby wytłuszczono informacje o ilości manewrów potrzebnych do skrócenia dystansu.
- Be-eNowe kości różnistych biegłości – Mistrz Gry na dole zasłonki ma miejsce na żetony, niewykorzystane kości Agresji (Aggresion), Sprytu (Cunning) i Biegłości (Expertise), dla dwóch grup Bohaterów Niezależnych. Bardzo przydatne w czasie rozgrywki.
- Na ekraniku spis jest wyników - mieści się tu wykaz symboli, które można wyrzucić na kościach, który choć przydatny dla MG początkującego w trzeciej edycji, to zajmuje zdecydowanie za dużo miejsca.
- Jakie jest twe zdrowie, tabelka podpowie - spis stanów zdrowia Bohatera pozwala szybko sprawdzić w jakiej kondycji jest dana postać, oraz jaki test musi wykonać ktoś, kto chce jej pomóc.
- Testy przeciwstawne tajne oraz jawne - testy te są raczej łatwe do zapamiętania, ale z pewnością nikomu nie zaszkodzi mała ściągawka.
- Modyfikatory - wybór ich dość spory – to obszerna część, w której znajduje się spis okoliczności, wpływających na poziom trudności testów. Przydatne dla MG, którzy przygodę z rpg rozpoczynają od WFRP 3 ed.
- Ktoś wymienić raczył nagrody dla graczy - jest to jedyny zapis na zasłonce odnoszący się bezpośrednio do zawartości GM Toolkita. Wymienia narzędzia Mistrza Gry, którymi może on nagradzać dobrą grę lub błyskotliwe pomysły.
- Trzy epizody twojej przygody - mieści się tu trzyaktowy przepis na warhammerowy scenariusz. Podobnie jak spis modyfikatorów, doświadczonemu MG na wiele się nie przyda.
- Ilość wyzwania kości dla różnych stopni trudności - poziomy trudności testów w WFRP 3 ed. są dość proste, nie jest to zatem niezbędny fragment zasłonki.
- Działania w starciu - zazwyczaj w zwarciu - zagrywanie karty akcji podczas walki, podzielone na siedem kroków. Pozwala to wyrobić dobre nawyki, ale zupełnie traci przydatność już na drugiej, czy trzeciej sesji.
- Manewrów spis mały, pomysł doskonały – drugi bardzo przydatny pomysł, to zamieszczenie listy podstawowych manewrów, po które mogą sięgnąć BG, wraz z opisami ich konsekwencji.
- Punkty zbiorcze, nie wyborcze - spis możliwości, jakie daje BG każdy z punktów zbiorczych (Rally Step), które następują pomiędzy poszczególnymi aktami scenariusza. Wygodnie mieć to pod ręką.
- Dla eMGie igraszki: orzełki i czaszki – krótka informacja, czym może skutkować wyrzucenie dwóch orzełków lub czaszek.
- Sześciopolowy miernik postępowy- kolejny, bardzo funkcjonalny element zasłonki to gotowy miernik postępu (Progress Tracker), zamieszczony na samym jej dole. Można go wykorzystać choćby do ustalenia inicjatywy, bez utraty ukrytej przed graczami przestrzeni.
Galeria
Tytuł: Warhammer Fantasy Roleplay 3 ed. - Game Master's Toolkit
Linia wydawnicza: Warhammer FRP 3 ed.
Autorzy: Daniel Lovat Clark, Shane Hensley, Jay Little, Clive Oldfield, Brady Sadler
Ilustracje: Clint Langley
Wydawca oryginału: Fantasy Flight Games
Data wydania oryginału: 2010
Liczba stron: 48
Oprawa: pudełko
Format: 22x28 cm
ISBN-13: 978-1-58-994-699-6
Cena: 79,90 zł
Linia wydawnicza: Warhammer FRP 3 ed.
Autorzy: Daniel Lovat Clark, Shane Hensley, Jay Little, Clive Oldfield, Brady Sadler
Ilustracje: Clint Langley
Wydawca oryginału: Fantasy Flight Games
Data wydania oryginału: 2010
Liczba stron: 48
Oprawa: pudełko
Format: 22x28 cm
ISBN-13: 978-1-58-994-699-6
Cena: 79,90 zł
Tagi:
recenzja wfrp | Warhammer Fantasy Roleplay 3 ed. - Game Master's Toolkit | WFRP 3 edycja - recenzja